lørdag 4. april 2009

Drømmen om Seilbåt

Av en eller annen grunn liker jeg seilbåter. Det har nok noe å gjøre med at vinden er gratis. Uansett grunn; jeg har i lengre tid satt meg inn i hva som finnes av båter og forsøkt å finne ut hvordan jeg skal få realisert drømmen uten å ta meg vann over hodet.

Jeg har foreløpig liten erfaring med båt, men har seilt over nordsjøen til Shetland i fjor vår. Turen ble en knallsuksess og befestet min interesse. Jeg har også i år et rått prosjekt angående seiling på gang, men jeg vil ikke røpe noe mer før jeg vet om det blir noe av eller ikke. Det eneste jeg kan si er at det kommer til å toppe turen til Shetland. Lett.

Når det gjelder eget valg av båt har jeg vinglet fra joller under 20 fot til Hallberg Rassy'er i millionklassen. Jeg har i løpet av de siste ukene konvergert mot noe jeg tror er realistisk og fornuftig. En trailbar seilbåt på 20 fot. Sailart 20 heter vidunderet.


Sailart 20 veier bare 820 kilo så den kan fint slepes bak Audi'en. Båten har vippekjøl og dybden i vannet varierer fra 60 til 140 cm. Splitter ny båt med henger og en del utstyr koster 26,900 euro, inkludert moms. Det er fristende, men jeg liker ikke tanken på å hoste opp så mye cash, spesielt siden vi er på vei mot en økonomisk depresjon.

En trailbar seilbåt har visse ulemper. Vippekjølen medfører at kjølvekten nødvendigvis er lavere enn for tilsvarende båt med fast kjøl. Dette betyr i praksis at båten kan kullseile uten å rette seg opp igjen. Den er derfor klassifisert i CE-kategori C, for bruk i kystnære farvann. Til gjengjeld kan ikke båten synke. I motsetning til Titanic er denne båten er støpt i en glassfiber-sandwich med nok porøst materiale mellom lagene til at skroget holder seg flytende selv fylt med vann.

De ulempene som vippekjølen skaper veies opp av fordelene slik jeg vurderer det. Det er essensielt å kunne slepe båten på henger og man er ikke avhengig av båtplass. Sailart 20 er også en ekstremt velbygd båt, med en høy detaljfinish. Dette er kanskje ikke viktig for alle, men jeg liker at kvalitet og finish er prioritert høyere enn pris.

Om det blir handel eller ikke gjenstår å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar