mandag 6. april 2009

Salgshistorikk på finn

Som den ihuga krakknissen jeg er lever og ånder jeg for å få oppleve "Det store Krakket". Jeg surfer ofte finn.no og sjekker prisantydninger og salgshistorikk for leiligheter i Trondheim. Salgshistorikken henter jeg fra www.bt.no/eiendom som er en åpen database over salg av selveierboliger siden 1989. I boligannonsene på finn er det listet Gårdsnummer, Bruksnummer og Seksjonsnummer, som er det du trenger for å finne salgshistorikken til en gitt bolig.

Det er imidlertid svært knotete å gå inn på bt.no og taste inn de relevante tallene for hver eneste bolig man vil sjekke salgshistorikken på, så jeg lagde et Greasemonkey-script som automatiserer denne operasjonen og legger inn salgshistorikken rett under prisantydningen i boligannonsene. Dette kan f.eks. se slik ut:


Dersom du bruker firefox og har installert Greasemonkey kan scriptet installeres her. Selv en krakknisse som meg ble rimelig sjokkert over å se hvor vanvittig boligprisene har økt siden 1993. Jeg følte meg etterhvert sikker på at dette kunne være interessant for flere enn meg, så jeg tipset dinside.no om scriptet. De var så kule at de kjørte det som hovedoppslag på dinside.no/bolig. Det tikket raskt inn over 2000 installeringer den dagen og siden har antallet installeringer økt til over 5000.

Til tross for suksess i å spre kunnskap om den bobleaktige prisveksten vi har sett de siste årene har jeg ikke lyktes i å krakke boligmarkedet enda. I stedet har Gjedrem krakket styringsrenta og signalisert mulig nullrentepolitikk. Gjeddas store helt, "Helikopter" Ben Bernanke, sentralbanksjef i USA har gjort dette for lenge siden, så man kunne vel ikke vente annet enn at Gjedda skulle emulere idolet sitt. I motsetning til Bernanke har det foreløpig lyktes Gjedrem å utsette krakket. Han har imidlertid brukt opp mesteparten av rentekruttet allerede, og enda har ikke krisa startet for fullt i Norge.

Nå skulle man kanskje tro at det var det, men det slutter ikke her. Jeg fikk snusen i at finn.no har utlyst en konkurranse om å lage det beste Greasemonkey-scriptet for finn. Jeg har meldt på scriptet mitt og håper på det beste. 1. premie er intet mindre enn en splitter ny iPhone 3G. Me want. Oppfølgingsinnlegg kommer når avstemningen er gjennomført om noen uker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar