tirsdag 28. april 2009

FINN, Mulighetenes marked

Som jeg nevnte i Salgshistorikk på finn, utlyste FINN labs en konkurranse hvor målet var å lage et "brukervennlig, innovativt og spennende Greasemonkey-script på FINN.no". Vinneren er nå kåret, det ble Salgshistorikk scriptet mitt med 60% av stemmene. Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe meg en iPhone, og nå får jeg altså en helt gratis. Takk FINN!

Konkurransen skulle gi FINN ideer de kan bruke videre i utviklingen av sine tjenester. "Bidragene i konkurransen viser med tydlighet at vi er tjent med åpenhet og dialog" konstaterer .larre i FINN labs. Det har han rett i, Salgshistorikk-scriptet er installert snart 6000 ganger, så det er ingen tvil om at mange ønsker denne åpenheten.

Jeg tror likevel ikke FINN kommer til å følge opp og gjøre denne informasjonen tilgjengelig for alle brukere riktig enda. FINN er deleid av eiensomsmeglere og de har monopol på å legge inn boligannonser. Dersom meglerne hadde ønsket at denne informasjonen var tilgjengelig for brukerne hadde den nok vært der allerede.

Kanskje FINN eiendom kunne starte med å hvertfall oppgi salgsprisen på nylig solgte boliger? De markerer jo tross alt annonser med "solgt" og prisantydningen står der, så hvorfor ikke legge inn oppnådd salgspris også? Bare tull at man må sende en mail til megler for å få denne informasjonen. Et mer oversiktlig boligmarked er i alles interesse, også meglernes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar