søndag 19. april 2009

Zen og kunsten å minimere vedlikeholdet

Etter å ha brukt sykkelen til og fra jobb noen år uten nevneverdig vedlikehold var den ganske utslitt. Ingen av girene virket for eksempel. Jeg måtte derfor ta en skikkelig "service" og byttet hele drivverket, inkludert kranklager, tannhjul, kjede og alle kabler. Sykkelen ble som ny igjen, men det kostet rundt 3000 kroner, inkludert det verktøyet jeg trengte.

Jeg begynte å se offroad'en i et mer kritisk lys. Hvorfor syklet jeg egentlig rundt på noe som er lagd for å sprette over stokk og stein ute i skauen når alle gatene i byen er asfaltert? Rett og slett fordi jeg ikke hadde vurdert alternativene. Noen måneder senere så jeg en Jamis Sputnik i en sykkelbutikk i Pittsburgh og opplevde et øyeblikk av Zen der og da.


Jamis Sputnik er en såkalt "fixie", en singlespeed med fast nav bak. Det er ikke mulig å trille uten at pedalene går rundt og man kan derfor fint droppe brems bak. De som tar minimalismen lengst dropper brems fremme også, men jeg vil fraråde dette med mindre du kun bruker sykkelen til å cruise til og fra Choko Boko.

Fraværet av deler gjør sykkelen svært lett og behovet for vedlikehold er minimalt. Ramma er i stål, med ganske tynne rør. Gaffelen er karbonfiber. Tynne dekk bidrar også til å holde vekta nede. Hjulene er 28 tommer, 2 tommer større enn på en offroad. Dette minsker rullemotstanden noe.

Siden jeg kjøpte Sputnik'en har offroad'en bare blitt stående i boden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar